wateringseveld logo1

Laan van Wateringseveld 1000, 2548 CS Den Haag, 070-3941157

Dry needling

Dry needling is een behandeltechniek waarbij spierknopen (triggerpoints) worden aangeprikt met een dun naaldje. Het is zeer effectief voor het ontspannen van de gehele spier. Dry needling is niet hetzelfde als acupunctuur. Triggerpoints veroorzaken verkramping in de spier waardoor deze verkort. Hierdoor kunnen klachten ontstaan: spierpijn, peesirritaties, beperkte bewegingspatronen. Met dry needling vermindert pijn en wordt het beweegpatroon van de spier geoptimaliseerd.

Hoe ontstaan trigger points:

De meest voorkomende oorzaak is langdurig zware belasting van de spier, bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde (werk)houding, verkeerde leefgewoontes of sporten. Triggerpoints zijn bij aanraking of bij het rekken van de spier zeer pijnlijk. Triggerpoints verhinderen de aanvoer van voedingsstoffen en de afvoer van afvalstoffen waardoor de spier verkrampt en verzwakt de spier.

Klachten geschikt voor dry needling:

• rug, nek- en schouderpijn
• spierstijfheid of kramp
• hielspoor
• tenniselleboog
• spanningshoofdpijn
• uitstralende pijn in benen en/of armen

De behandeling:

Tijdens de behandeling wordt er een dun (acupunctuur) naaldje in de aangedane spier geprikt. Dit is in principe pijnloos. Wel kan er kort een krampgevoel aanwezig zijn als de spier wordt aangeprikt. Er wordt niets geïnjecteerd in de spier. Bij chiropractie Wateringseveld wordt dry needling gebruikt als aanvulling op de chiropractische behandeling voor optimale resultaten.

Overleg met uw chiropractor of u baat zou kunnen hebben bij dry needling.